מדריך בסיסי לטיהור מים

מים שעברו טיפול במערכת טיהור או מערכת זיקוק נחשבים מבחינת תקנות משרד הבריאות למים מטוהרים. כיום נהוג לבצע פעולות חיטוי וניקוי של צנרות מים, מאגרי מים וחיטוי לגיונלה. חשוב להכיר כל אחת מהפעולות הללו על מנת לטהר מים בצורה נכונה, ולעמוד בהנחיות של משרד הבריאות. בכל הנוגע אל חיטוי וטיהור צנרת מים, חברות מקצועיות משתמשות בשלוש שיטות:

א. הזנה עם סחרור

ב. הזנה ללא סחרור

ג. שיטת הבוכנה

אנשי מקצוע העוסקים בתחום של חיטוי מים צריכים להגיע אל האתר, לפזר חומר חיטוי ייעודי, ולהמתין בהתאם למינון הכלור. כאשר אחוז הכלור הוא גבוה זמן השהיה הוא ארבע שהות, אך אחוזי כלור נמוכים יעלו את זמן השהיה עד 24 שעות. בשלב הבא, ולאחר תום תהליך החיטוי, יש לשטוף את הצנרת וכך להוריד את הכלור אל רמה תקינה. ניתן להשתמש בקו המים החדש רק כאשר תוצאות הבדיקה מגיעות מן המעבדה.

טיהור מים

טיהור מים

חיטוי וניקוי של מאגרי מים מתבצע בצורה מעט שונה מאשר חיטוי צנרת. במאגר מים פעולת החיטוי כוללת ארבעה שלבים:

1. ריקון מאגרי המים וביצוע תיקונים של צביעה או אטימה

2. ניקוי חלקי מתכת

3. שימוש בלחץ מים לצורך ניקוי פני המאגר והוצאת הלכלוך

4. שטיפה בלחץ גבוה ומהירות זרימה גדולה

5. הוספת חומר חיטוי

6. ביצוע בדיקות מים במאגר והמתנה לקבלת אישור

פעולות החיטוי והניקוי של מאגרים מים לא יכולות להתבצע באופן עצמאי. יש צורך בתכנית חיטוי מסודרת, אמצעים ומשאבים המאפשרים עבודה מן הסוג הזה. חברות מקצועיות המתמחות בטיהור מים מגיעות עד האתר או בית הלקוח, אוספות נתונים, ורק לאחר מכן מעבירות את הדגימות לבדיקה.

חיטוי לגיונלה הוא פעולה חשובה בתחום של דיגום, טיפול וחיטוי מקורות מים. את החיטוי מבצע דוגם מוסמך רמה א' אשר קיבל הסמכה ספציפית עבור לגיונלה. הליך הדגימה כולל ברז בו משתמש הדוגם שלוש פעמים. בפעם הראשונה הוא מבצע בדיקה לאחר פתיחה ראשונה של מים חמים. בפעם השנייה הבדיקה היא לאחר 2 דקות של הזרמת מים חמים והבדיקה השלישית היא לאחר 2 דקות של הזרמת מים קרים. הפרמטרים אחריהם עוקב הדוגם הם כלור חופשי, עכירות, טמפרטורה ורמת PH.

חשיבות טיהור מים מבחינת משרד הבריאות

משרד הבריאות קובע, כי הפיקוח על איכות המים הוא מרכיב חשוב בשמירה על בריאות הציבור. כל מי שמעוניין ליהנות ממים נקיים, ולמנוע מחלות או סיכונים בריאותיים צריך לברר לגבי פעולות חיטוי תקופתיות. יתרה על כך, ניקוי עצמאי של בריכות שחייה או כל מאגר מים אחר אינו מספיק לצורך עמידה בדרישות המחמירות.

השימוש במגבירי לחץ בבניינים גבוהים גורם להיווצרות לכלוך והתפרצות חיידקים. הדרך היחידה למנוע זאת היא לבצע בצורה יסודית טיהור, חיטוי ודיגום.

המידע מוגש באדיבות כץ איכויות מים – מבצעים טיהור מים

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
מדריך בסיסי לטיהור מים, 10.0 out of 10 based on 3 ratings
דילוג לתוכן