שומרים על כושר
כללי

עליית תודעה ירוקה בקרב נהגים

מחליפים את כלי הרכב בכוח השריר האנושי

שומרים על כושר

אחת המגמות המשמעותיות והחיוביות ביותר המתרחשות בשנים האחרונות ברחבי העולם המערבי, היא הפחתה מאסיבית של השימוש בכלי רכב ממונעים ועלייה בתודעה ירוקה שבאה במקביל להתפתחותה של ההבנה הברורה על פוטנציאל הנזק הטמון בעשייה הצרכנית של כל אדם. אין להקל ראש בתהליך הזה, משום שבטווח הקצר והארוך הוא מבטיח לכולנו סביבה ירוקה, נעימה ומאוזנת יותר, תוך הפחתת השימוש בדלק מאובנים (ראו להלן) ושימור הייחודיות של המשאבים הרבים בכדור הארץ. בנוסף, הפחתת השימוש בכלי רכב ממונעים היא תוצאה של תהליך לא פחות מסקרן: עלייה בשימוש באופניים מכל הסוגים ובכל שכבות האוכלוסייה.

במילים אחרות, בני אדם רבים החליטו להחליף את המנוע של דלק המאובנים בכוח השריר האנושי. למרות שהשרירים משרתים את האנושות כבר מיליוני שנים, מדובר במגמה חדשה יחסית בעולם המערבי ובייחוד בישראל, שבה אנשים רבים בעלי מודעות סביבתית גבוהה מחליטים לנצל את הפוטנציאל שלהם בחיי היומיום ובוויתור משמעותי על נוחיות מרבית. הדבר המסקרן ביותר בתופעה זו היא ההשפעה החברתית הניכרת על תאגידים רבים, פוליטיקאים וצרכנים, למודעות סביבתית ולעולם שאנו משאירים לילדנו.

כלי רכב הנעים בכוח השריר האנושי מציעים מספר יתרונות ייחודיים:

–          שמירה על הבריאות – אי אפשר להשוות בין רמת הכושר של אדם הרגיל לשבת ברכב ממוזג, לבין אדם שנוסע על אופניים על בסיס יומיומי. כלי הרכב המונעים בכוח השריר האנושי מספקים פלטפורמה בריאותית, מאיצים את חילוף החומרים ומאזנים צריכת מוצרי מזון המוניים אשר אינם בריאים לגוף ולנשמה. ההשלכות הבריאותיות הנובעות כתוצאה מפעילות גופנית כמו הליכה, רכיבה על אופניים וכדומה הן חד משמעיות.

–          חיסכון כלכלי – חלק גדול מאלו המאמצים את כוח השריר האנושי עושים זאת עקב שיקולים כלכליים. החיסכון החודשי המצטבר לאחר נסיעה על אופניים יכול להגיע למאות ואלפי שקלים, בעיקר בקרב תושבי הערים הגדולות.

–          ביטחון אישי – קל יותר לשמור על הביטחון האישי של הרוכב בעת נסיעה על אופניים (על אף נתונים שמראים כי שיעור היפגעות של רוכב אופניים גבוה משיעורו באוכלוסייה הכללית).

בעוד בכל יום אנו מתבשרים על עלייה בכמות תאונות הדרכים הקטלניות בכלי רכב, נסיעה בטוחה על אופניים מצמצמת את הסיכון הן עבור הרוכב והן עבור אלו המצטרפים אליו.

 

 

ניתוח רציונאלי של הויתור על כלי רכב ממונעים

כדאי לבדוק את ההשלכות הסביבתיות של הפחתת השימוש בדלק מאובנים. כל דלק הנוצר כתוצאה מהתאבנות של אורגניזמים נחשב לדלק מאובן. עם זאת, תנאי הסביבה המופעלים על החומר הם אלו שקובעים איזה סוג של דלק מאובנים ייווצר. כיום נהוג להשתמש בשלושה סוגים עיקריים של דלק מאובנים אותם כולנו מכירים:

–          פחם

–          נפט

–          גז טבעי

השימוש בדלק מאובנים מזהם את הסביבה, גם אם נחיצותם של מכוניות אינו מוטל בספק או את התוצר של אי השימוש בהן. החומרים הנפלטים כתוצאה מייצור הדלק, מהשימוש בו ובעיקר משריפתו, גורמים לנזק סביבתי מסוים. יתרה על כך, בעוד הסביבה האקולוגית מסוגלת להתמודד עם פליטה מבוקרת של דלק מאובנים, השימוש הנרחב במכונות תעשייתיות ובכלי רכב מונע זאת. הרכבים המשרתים אותנו כיום אינם יעילים בניצול אנרגיה באופן כללי ולכן הם דורשים התייחסות מיוחדת. מהבחינה הזו, ניתוח רציונאלי של המגמה להפחית את השימוש בכלי רכב ממונעים, ולהגביר את השימוש בכלי רכב הנעים בכוח השריר האנושי, מציג מסקנה חיובית חד משמעית, גם אם מימושה אינו אפשרי בטווח הקרוב למסה אדירה של בני אדם. נדרשת כאן אולי , תוכנית פעולה בהיקף נרחב מצד הרשויות האחראיות, להפקת תוכנית של תמרוץ אנשים המבכרים אופניים על פני רכבים, במטרה לצמצם ולהפחית את השימוש באחוז ניכר תוך בדיקת השפעות ומגמות, על האוכלוסייה הכללית.

ניתן לשם כך, לבחור בשתי פרדיגמות על מנת לבחון כיצד משפיעה המגמה הירוקה על האנושות. מבחינה פונקציונאלית, המעבר לשימוש בכלי רכב הנעים בכוח השריר מציע יתרונות בריאותיים, כלכליים ובטיחותיים. מבחינה סביבתית, אפשרות גבוהה כי מעבר מעין זה מציע אקולוגיה מאוזנת.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)

אולי גם תאהב...